Trajecten

Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Als je nog helemaal geen ervaring hebt,  start je best met Scratch.

Scratch

Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.
Op zaterdag 26 september 2015 werd de eerste CoderDojo gegeven in de bibliotheekkelder. Toen werd alleen Scratch gegeven. Deze eenvoudige programmeertaal wordt in alle CoderDojo’s in Vlaanderen gegeven. Je maakt programma’s door met blokjes te slepen. Je hoeft niet te kunnen typen of schrijven. Maar je moet wel al kunnen lezen. Het is mogelijk om eenvoudige animatieverhaaltjes te maken met Scratch, maar gevorderden kunnen er ook ingewikkelde games mee maken met meerdere levels.



CoderDojo maakt van programmeren een superleuke en leerrijke ervaring! We gaan onder andere aan de slag met de gratis software Scratch waarmee je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties kan maken. Scratch leert je de basisprincipes van programmeren die in elke programmeertaal terugkomen






mBot

De arduino is een veelzijdig bordje en kan ook gebruikt worden om  robotwagentjes aan te sturen, waarbij de kinderen leren gebruik maken van diverse sensoren en de bijhorende elektronische schakelingen. De mBots hebben reeds heel wat componenten ingebouwd, zodat ze snel in een Scratch(-gebaseerde) omgeving kunnen geprogrammeerd worden via PC, tablet of smartphone. De PC programmatie omgeving (mBlock) kent zowel de aansturing vanuit het Scratch programma, als het omzetten en opladen van dat programma in de Arduino taal. We hebben in Deinze 5 mBot Rangers.



Grafisch Programmeren op de PC

mBot Ranger is volledig compatibel met mBlock, de grafische programmeeromgeving gebaseerd op Scratch. Het maakt het programmeren van projecten en interactieve applicaties eenvoudiger door het slepen van functieblokken.














Micro:bit



Micro:bit is een eenvoudige computer die je zelf kan programmeren. Ondanks zijn klein formaat (ongeveer de grootte van een kredietkaart) heeft deze nanocomputer toch een aantal sensoren en programmeerbare ledjes aan boord. Om de Micro:bits te programmeren gebruiken wij een bloktaal gelijkend op Scratch: MakeCode for micro:bit.  Door de Micro:bit nadien te verbinden met een batterij kan deze zelfstandig blijven werken. We beschikken in Deinze over 5 Micro:bits.













Lego Mindstorms

Via het bibliotheeksamenwerkingsverband De Vijf (Deinze, Destelbergen, Lochristi, Melle, Merelbeke) stellen wij ook 4 Lego Mindstorms ter beschikking.





Greenfoot

De oudere deelnemers (die al in het middelbaar zitten) begonnen op eigen initiatief met Greenfoot: een omgeving om spelletjes in te programmeren met de programmeertaal Java. Deze jongeren trekken voor het grootste deel hun plan en geven uitleg aan elkaar. Maar er zijn ook enkele coaches die met Java overweg kunnen.






Arduino

   

Foto 2 : vader Brecht en zoon Lander, foto werd gemaakt door opa Bernard

Op de laatste CoderDojo van 2015 gaven 2 coaches ook uitleg en info over Arduino. Hiermee wordt programmeren gecombineerd met elektronica. Dit kan zowel met een soort Scratch-omgeving of met een tekstgebaseerde programmeeromgeving. In 2016 willen we hiermee verder doen.

Aankopen

Voor de programmeerlessen zijn er geen aankopen vereist. Scratch en Greenfoot zijn gratis te downloaden zowel voor Windows, Mac als Linux.

Comments